Engedd, hogy más fizessen helyetted!

Sokat dolgozunk, hogy ezen az oldalon NEKED valami értékeset nyújtsunk. Nem kérünk mást, minthogy néha megnézd egy-egy hirdetőnk weboldalát – aki cserébe kifizeti a munkánkat. Engedd, hogy más fizessen a kíváncsiságodért. Engedélyezd a hirdetéseket ezen az oldalon és ismerkedj meg a szponzoraiddal.

"Drága Hölgyek, kíméljetek meg minket a shoppingolástól!" – Egy férfi vallomása a vásárlás gyötrelmeiről

"Drága Hölgyek, kíméljetek meg minket a shoppingolástól!" – Egy férfi vallomása a vásárlás gyötrelmeiről
2024
okt.
13

Miért okoz a vásárlás örömet a nőknek, de gyötrelmet a férfiaknak? Egy férfi vallomása következik arról, miért nem ideális program a hosszas bevásárlás számukra, és hogyan találhatunk kompromisszumot a két nem eltérő szokásai között.

Vadászok és gyűjtögetők – Van-e evolúciós párhuzam?

Talán ismeritek azt a jól bevett jelenetet, amikor a férfi már tizedik üzletnél ül unottan egy padon, miközben a nő örömmel próbálgat újabb és újabb ruhákat. Miért ilyen különböző a hozzáállásunk a vásárláshoz? Valóban van némi evolúciós alapja.

A pszichológusok szerint a nők gyűjtögetőként tevékenykedtek az őskorban, amikor feladatuk az volt, hogy a legjobb ételeket és alapanyagokat találják meg. Ez tükröződik abban a mai szokásban, hogy a nők élvezettel böngésznek a boltok polcain, alaposan megvizsgálva minden terméket, akár órákon át. A férfiak ezzel szemben vadásztak: célirányosan mentek egy konkrét zsákmány után, gyorsan, hatékonyan, eredményorientáltan.

Ez az evolúciós „programozás” még ma is működik, és ez az oka annak, hogy mi, férfiak, célirányosan, gyorsan szeretünk vásárolni – bemegyünk, megvesszük, amit kell, és már lépünk is tovább.

A genetika és az agyműködés eltérései: Miért gondolkodunk másképp?

Az agyunk is különbözőképpen működik, amikor a vásárlásról van szó. A nők agya több szálon futó információfeldolgozásra van beállítva, ami azt jelenti, hogy képesek egyszerre több dolgot is figyelembe venni: az árakat, a minőséget, az esztétikát, és akár azt is, hogy mi lenne az adott termék hosszútávú haszna. Mi, férfiak ezzel szemben inkább a gyors, egyértelmű megoldásokat részesítjük előnyben, és kevésbé figyelünk a részletekre.

Egy 2013-ban végzett tanulmány szerint a nők agya érzékenyebb a részletekre, és nagyobb örömöt találnak a vásárlás során történő „kutatásban” és „felfedezésben”. Az agyi jutalmazó rendszerük sokkal aktívabb, amikor új dolgokat látnak és tapasztalnak, így számukra a vásárlás egy kellemes időtöltés lehet. Mi, férfiak viszont inkább arra összpontosítunk, hogy gyorsan és hatékonyan megszerezzük a szükséges tárgyakat.

Hogyan hidalhatjuk át ezt a különbséget?

Drága Hölgyek, ne értsetek félre, nem azt mondom, hogy ne menjünk együtt vásárolni! Csak kérlek, vegyétek figyelembe, hogy mi férfiak nem találjuk olyan élvezetesnek, mint ti. Számunkra a bevásárlás célratörő feladat, nem pedig kikapcsolódás.

De van megoldás: próbáljunk kompromisszumokat kötni!

  1. Célzott vásárlások: Ha pontosan tudjuk, mit keresünk, gyorsabban végezhetünk. Mi lenne, ha a hosszas nézelődést egyedül ejtenétek meg, és csak a konkrét döntésekhez kérnétek a segítségünket?
  2. Időkorlátok bevezetése: Állítsunk be egy időkorlátot a közös bevásárlásokra, így mindkét fél érdekei érvényesülhetnek. Mi gyorsan letudjuk a vásárlást, ti pedig tudjátok, hogy még mindig lesz idő a nézelődésre is.
  3. Térjünk ki a részletekre: Mivel mi, férfiak, nem szívesen töltünk sok időt egy-egy döntéssel, kérlek, ne haragudjatok, ha azonnal dönteni szeretnénk. Ha azonban egy termék valóban fontos nektek, adjatok részletes magyarázatot, miért lenne jó választás.
  4. Bevásárlás utáni jutalom: Találjunk közös motivációt! Egy közös kávézás, ebéd vagy más program a bevásárlás után egyensúlyba hozhatja a napot.

Tudományos magyarázat: Miért élvezzük mi kevesebbé a vásárlást?

Számos kutatás foglalkozott azzal, miért annyira eltérő a két nem viszonya a vásárláshoz. Az evolúciós alapok mellett a szociális tanulás is fontos szerepet játszik: a nők gyakran családtagjaikkal, barátnőikkel járnak vásárolni, és az élmény szociális tevékenységgé válik számukra. A férfiak ezzel szemben inkább magányos tevékenységként élik meg, amelynek célja a gyors megoldás megtalálása.

Egy 2007-es amerikai kutatás kimutatta, hogy a férfiak általában 26 percen belül megelégelik a vásárlást, míg a nők számára akár két órán át is kellemes lehet a böngészés. A kutatók szerint a férfiak türelme gyorsan elfogy, mert kevésbé találják ösztönzőnek a bevásárlási környezetet, különösen, ha nem találnak azonnal hasznos dolgot.

Találjuk meg az egyensúlyt!

Hölgyek, kérlek, értsétek meg, hogy nem a vásárlás ellen vagyunk, hanem egyszerűen másképp közelítjük meg a feladatot. Találjuk meg az arany középutat, hogy mindannyian jól érezzük magunkat! Ha pedig a közös bevásárlás nem működik, talán érdemes néha egyedül menni nézelődni, és hagyni, hogy mi gyorsan megvegyük, amit kell.

Ígérem, ha így tesztek, mindkét fél boldogabb lesz! ?

Címkék:
 


Véleményed?

Játékos randik - társkeresés rendhagyó módon!

Társkereső vagy? Mit szólnál egy remek hangulatú estéhez, társasjátékokkal, egy csapat társkereső társaságában? Budapest legkülönlegesebb ismerkedős estéje vár, tarts velünk a személyes ismerkedős programokon - itt mindenki 3 dimenziós! Részletek...

tic tac toe 1777815 960 720

Túrarandik egész évben!

Kellemes program, ahol mindenki társkereső: ez a Randimásképp. Programjainkon lazán, kötetlenül, játékosan ismerkedhetsz, nem kell szemtől-szembe randiznod senkivel, és a futószalagos sablonokat is otthon hagyhatod. Mintha egy baráti csapatban lennél, kipróbálod? Budapest környékén kirándulunk!

walking 1149747 1280