Hogyan is fogalmaznánk meg, hogy milyen az, aki érzelmileg intelligens? Ott van például a nyugodt üzletvezető, aki még az ordibáló vásárlóval is előzékenyen, barátságosan beszél. A bűbájos kolleganőnk, akinek mindig mindenkihez van egy jó szava, és állandóan ott van, ha segíteni kell. Mi bennük a közös: előzékenyek, kulturáltak, segítőkészek?
Az érzelmi intelligencia (EQ) fogalmának megalkotása már nem új keletű dolog. A rangos Psychology Today folyóirat maghatározása alapján az érzelmi intelligencia egyfajta alkalmasság az érzelmek felismerésére és kezelésére, akár a saját, akár mások érzéseiről van szó. Három alapvető készséget foglal magába: a képességet, hogy a belső érzelmeket és érzéseket elemezni tudjuk, az érzelmek feladatokhoz társításának készségét, és az adottságot, hogy az érzelmeket kontrollálni tudjuk (akár a saját érzelmeink kordában tartásáról van szó, akár arról, hogy másokat képesek vagyunk megnyugtatni, felvidítani).
Azok az emberek, akik magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek, bizonyítottan jobban élvezik az életet másoknál. Akár a kisebb közösségeikben, akár a munkahelyükön figyeljük őket, azt láthatjuk, hogy gyarapodnak, növekszenek. Kevesebb mentális problémájuk van, ritkábban szorongóak, depressziósak.
Tanuljunk tőlük, nézzük, mi az a 7 dolog, amit ezek az emberek biztosan elkerülnek!
1. Távol tartják magukat más emberek drámáitól
Az érzelmi intelligencia egyik jellegzetes velejárója az empátia, és azok, akiknek magas az EQ-juk, mindenkihez együttérzően közelednek. Nagy különbség van azonban abban, hogy együtt érzünk egy jóbaráttal, szerettünkkel, vagy hagyjuk, hogy vadidegenek nyomorúsága, dühe tönkretegye a mi jókedvüket. Az érzelmileg intelligens ember figyelmesen tud hallgatni, diszkréten támogat, iránymutató tanácsokat ad, de nem utasít, és mindig ott van, ha segítségre van szükség. Sosem irányítja, szabályozza mások életét.
2. Nem panaszkodnak
A nyafogás, a dörmögés, a panaszkodás két dolgot is jelent: egyfelől, mi vagyunk az áldozatok, másrészről nincs megoldás a problémánkra. Az érzelmileg intelligens emberek csak ritkán érzik magukat áldozatnak, és még ritkábban érzik azt, hogy a megoldás meghaladja az erejüket. Ahelyett, hogy másokat hibáztatnának, rögtön azon kezdenek dolgozni, hogy miként tudnák orvosolni a gondokat. Nem akarnak másokat terhelni örökös nyavalygással, ezért mindent megtesznek, hogy maguk, egyedül oldják meg a problémájukat.
3. Néha nemet mondanak- másoknak és maguknak is
Az önkontroll és a szilárd meggyőződés is jellemző az érzelmileg intelligens emberekre. Az ilyen ember képes nemet is mondani, pontosan tudja, hogy még egy üveg bor másnap reggel nehezíti majd a felkelést, és a spontán hétvégi meghívás is haragot fog kiváltani, ha már korábban elígérkezett egy családi ebédre. Ezért aztán határozottan képesek dönteni, és nem lebegtetik a választ, nem váratnak meg senkit azzal, hogy talán-t mondanak egy meghívásra, vagy egy találkozóra.
4. Nem pletykálkodnak
Az ilyen személyeket nehéz belerángatni egy kiadós pletykálkodásba, tisztában vannak vele ugyanis, hogy mindenki azonos bánásmódot érdemel, és hogy senki sem tökéletes, ezért amit mások hibának ítélnek meg, az valakinek talán lehetőség a fejlődésre.
5. Nem másoktól várják a boldogságot vagy a magabiztosságot
Az érzelmileg intelligens emberek biztosak magukban, elégedettek az életükkel. Tudják, hogy arra alapozni az életet, hogy majd mások boldoggá tesznek és felvidítanak, butaság, így csak kiszolgáltatjuk magunkat a csalódásnak, várakozásnak. Nem mások szerint ítélik meg magukat. A boldogságukat saját maguk irányítják, örömmel vetik bele magukat egy új hobbiba, időt szakítanak a kedvteléseikre, törekednek arra, hogy tartalmasan éljék az életüket.
6. Nem beszélnek magukról negatívan
Az emberek egy része állandóan pesszimista, mindenről lemondóan, negatívan beszél, még saját magáról is. Hányszor hallunk olyanokat „jajj, olyan ronda vagyok”, „én ebben nem vagyok ügyes” „már megint szánalmasan viselkedtem”. Az érzelmileg intelligens személy azonban képes kiütni ezeket a negatív gondolatokat, tényekre épít, amikor következtetéseket von le vagy kijelentéseket tesz.
7. Nem a múltban élnek
Azok az emberek, akik a múltban ragadtak és nem a jelenben élnek, hajlamosak megrekedni az egyéni fejlődésben, mert nem tudnak túljutni bizonyos dolgokon. Az érzelmileg intelligens ember viszont tovább tud lépni, levonja a következtetéseket, tanulságokat, beépíti a jelenjébe a múltbeli tapasztalatait, de nem reked meg az egyszervoltban.