Azok a nők és férfiak, akik vicces, színes zoknikat hordanak, függetlenek, sikeresek, és érdekes személyiségek – állítja egy internetes magazin portál (Elite Daily). A zoknik lehetnek botrányosan vadak, akár neonszínűek is, vadító zöldek, vagy hatalmas szemmel ellátottak, repülő malacmintájúak, színes muffinokkal tarkítottak, szőrösek –egyszóval semmiképpen sem unalmas barnák, vagy sablonos feketék.
Az ilyen zoknit húzó emberek azt üzenik a világnak, hogy nem állnak e a sorba, elutasítják az igazodást a fő trendekhez, és harsányan hirdetik viselőjük játékosságát, egyediségét, különös érzékenységét. Harcolnak az uniformizálódás, az egyformaság és a kötelező illemek ellen.
Rengeteget elárul a személyiségedről az öltözködésed, a szokatlan zoknik segítenek egy sokkal élettelibb, izgalmasabb, kreatívabb, magával ragadóbb személyiséget „létrehozni", amely különösen a munkában fontos. A színes vagy egyedi zoknik játékosságot sugároznak, nagyszerű beszélgetésindítók, jégtörők a kapcsolatok kialakításánál. A furcsa zoknik és egyéb szokatlan ruhadarabok viselésének másik lehetséges előnye, hogy viselőjük kialakít magáról egy képet, egy „márkát", ő lesz a „kreatív pasi", vagy a „merész csaj", és ez később még jól jöhet, amikor szembemenne a szabályokkal, vagy valami ellen lázadna.
A New York Times beszámolt arról, hogy a Szilíciumvölgy cégeinél kiváló teljesítményt nyújtó dolgozók között egyfajta bandajelnek tekinthető a botrányosan színes, kirívó zoknik viselése, és az is, hogy miként hordják ezeket – olyan, mint egy titkos kézfogás, ami azt jelenti, hogy felfigyeltek rád, közéjük tartozol.
Egy tanulmány (Journal of Consumer Research) azt az elképzelést vizsgálta, miszerint az emberek magasabb státuszt és nagyobb hatáskört tulajdonítanak a nonkonformistáknak, szemben a konformistákkal. Azt feltételezték, hogy bizonyos feltételek mellett nagyobb előnnyel jár, ha valaki kilóg a sorból, mintha egyszerűen csak megpróbál beállni oda. Az ilyen különcökhöz magasabb státuszt és nagyobb szaktudást társítunk.
A ruházkodásunk nemcsak azt határozza meg, hogy mások miként látnak minket, és hogyan közelítenek felénk, de azt is, hogy mi magunk miként gondolkodunk saját magunkról. Egy felmérés szerint az öltözködésünk meghatározza a gondolkodásunkat is (Northwestern University).
"Bevezettük a felöltöztetett megismerés kifejezést, annak érdekében, hogy le tudjuk írni azt a hatást, amit a ruhák fejtenek ki a viselőjük pszichológiai folyamataira - magyarázza Dr. Galinsky, a kutatás vezetője. Más szavakkal, bizonyos ruhák viselése megváltoztathatja a gondolkodásunkat és viselkedésünket, és magabiztosságot nyújthat, hogy felvállaljunk bizonyos feladatokat, amelyeket egyébként normális esetben nem mernénk. Például ha őrült zokni van a lábunkon, akkor sokkal bátrabbnak érezhetjük magunkat, és nagyobb akaraterővel indulunk neki a feladatnak.
Nem biztos, hogy elsőre látják rajtad, hogy lázadó vagy, de te tudni fogod, és ennek megfelelően fogsz viselkedni. Ez a kis lázadás arra ösztönöz, hogy sokkal kreatívabb légy és idővel jóval sikeresebb is, mivel a furcsa zoknik viselése a bajnokokat és vezetőket fémjelzi.