Nyomtatás

Egy férfi laptoppal, egy nő szendviccsel – Milyen nemi sztereotípiákat közvetítenek az online képek?

Milyen nemi sztereotípiákat közvetítenek az online képek?
2025
máj.
13

Képzeld el, hogy rákeresel a „vezető” szóra egy képadatbázisban. Mit látsz? Valószínűleg egy öltönyös férfit, aki épp mutogat egy prezentációs képernyőre, miközben a beosztottak áhítattal jegyzetelnek. Most írd be, hogy „titkárnő”. Hát igen. Smink, mosoly, toll a kézben, és – ha igazán mélyre ásol – esetleg egy rózsaszín blúz is. Nem, nem egy 2003-as reklámkatalógusról van szó. Ezek a képek bizony a mai napig befolyásolják, hogyan gondolkodunk a nőkről és férfiakról – még akkor is, ha a szöveg épp valami egészen mást állít.

Képek, amik beszélnek – és néha csúnyán félrevisznek

Egy friss kutatás szerint a mesterséges intelligencia által kiválogatott képek a cikkekhez gyakran sokkal konzervatívabb, sztereotipikusabb nemi szerepeket ábrázolnak, mint amit a szöveg sugall. Vagyis míg a cikk a nemek közötti egyenlőségről ír, a mellé illesztett kép lehet, hogy épp a „férfi dolgozik, nő mosolyog” dinamikát erősíti.

Ez azért probléma, mert agyunk vizuálisan dolgozik: a kép az első, amit észreveszünk, és amit (tudattalanul is) elhiszünk. Ha egy cikk arról szól, hogy nők is lehetnek kiváló tudósok, de a kép egy férfit mutat mikroszkóppal, az üzenet szétcsúszik. Agyunk csak annyit rögzít: "Tudomány? Férfi."

Ő gépel, ő rágcsál – így osztják le a szerepeket a képek

A sztereotípiák nem állnak meg a karrierválasztásnál. A kutatók szerint a képek szerint:

  • a férfiak gyakran ülnek számítógép előtt (aktív, technológiai környezetben),
  • a nők inkább étkeznek, főznek, vagy mosolyognak másokra (passzív, szociális környezetben).

Ez alapján ha egy női főszereplő épp dolgozik, akkor nagy eséllyel salátát kever, míg a férfi minimum drónokat programoz. A „nő laptop előtt” kép még mindig ritkább, mint a „nő smoothie-val a parkban”.

"Csak egy kép" – vagy mégsem?

Igen, és pont ez a baj. A képek az első benyomások mesterei. Ha újra és újra ugyanazokat a mintákat látjuk – nő = gondoskodás, férfi = határozottság –, akkor ezeket kezdjük természetesnek venni. Márpedig ez a vizuális beidegződés hatással van arra is, milyen állásra jelentkezünk, hogyan látjuk a saját szerepünket a világban, vagy mit várunk el másoktól. A képek tehát nemcsak tükröznek, hanem formálnak is.

Hogyan törjük meg a képi kliséket?

Először is: nézzünk rá új szemmel a képekre! Ha készítesz vagy választasz illusztrációt egy cikkhez, poszthoz, poszterhez, kérdezd meg magadtól: mit sugall ez a kép a nemi szerepekről?
Másodszor: kezdj el tudatosan másféle képeket keresni. Nő mérnöki sisakban? Férfi, aki gyereket pelenkáz? Ezek nemcsak frissebbek, hanem segítenek lebontani a megszokott skatulyákat.

A sztereotípiák nem feltétlenül rosszindulatúak – csak épp lusták. De te ne legyél az. A következő képnél, amit kiválasztasz, legyen benned egy kis kíváncsiság, egy csipet kritika, és egy adag humor. Mert ha már úgyis képekkel mesélünk a világról, legalább meséljünk őszintébben.

 


Véleményed?