Nyomtatás

A fájdalom, amit mindig elrejtettek: vetélés régen és ma

A fájdalom, amit mindig elrejtettek: vetélés régen és ma
2025
dec.
08

A vetélés mindig is az emberi élet része volt, mégis újra és újra tabuvá vált. A történelem során nemcsak a biológiai magyarázatok változtak, hanem az is, ahogyan a társadalom és a közösségek viszonyultak ehhez a veszteséghez. Ami ma egészségügyi problémaként és lelki traumaként jelenik meg, az évszázadokkal ezelőtt gyakran bűnnek, szégyennek vagy épp isteni figyelmeztetésnek számított.

Az ókorban már megjelentek az első írásos említések. Az egyiptomi Ebers-papirusz (Kr. e. 1500 körül) például részletesen ír a vetélés kezeléséről, gyógynövényekkel és szertartásokkal. A magzat elvesztését gyakran istenek akarataként értelmezték, de a nők számára sokszor egyet jelentett a személyes kudarc érzésével. A görög világban Hippokratész is foglalkozott a kérdéssel: ő már arra figyelt fel, hogy a túlzott fizikai megterhelés vagy a balesetek vetélést okozhatnak. Ez már egy lépés volt a biológiai szemlélet felé, de a társadalmi stigma ekkor is jelen volt.

A középkorban Európában a keresztény hitvilág erősen rányomta bélyegét a vetélés értelmezésére. A 13. században Aquinói Szent Tamás például arról írt, hogy a magzat különböző fejlődési szakaszokon megy keresztül, és csak bizonyos idő elteltével kap „lelket”. A korabeli közfelfogás azonban gyakran a nő hibáztatásáról szólt: ha vetélés történt, sokszor úgy tekintettek rá, mint Isten büntetésére a bűnök miatt. Ismerünk feljegyzéseket arról, hogy falusi közösségekben a vetélő asszonyokat olykor szó szerint kiközösítették, mintha valami rontást hoztak volna a falura. Gondoljunk bele, mekkora lelki terhet jelenthetett ez egy amúgy is veszteséget átélő nőnek.

Az újkorban, a 18–19. században lassan átalakult a kép. A francia szülész, François Mauriceau vagy az angol William Hunter már orvosi szempontból írtak a vetélés okairól. Hunter naplóiban találunk leírásokat arról, hogyan próbálta megérteni a spontán vetélések anatómiai hátterét – ez a szemléletváltás segített abban, hogy a jelenséget ne bűnként, hanem egészségügyi kérdésként kezeljék. Mégis, a társadalomban tovább élt a hallgatás. Sok 19. századi naplóbejegyzésből kiderül, hogy a nők titokban gyászoltak, a család előtt is elrejtve fájdalmukat. Egy angol naplóíró 1832-ben így jegyezte fel: „Elvesztettem a gyermekem, és senki sem kérdezi, hogy érzem magam. Csak azt hallom, újra próbálkoznunk kellene.”

A 20. században végre megjelent a lélektani megközelítés is. A második világháború után több országban indultak pszichológiai kutatások, amelyek felhívták a figyelmet a vetélés okozta gyász feldolgozásának szükségességére. Az 1970-es évektől kezdve egyre több támogató csoport alakult, például az Egyesült Államokban a „Share Pregnancy & Infant Loss Support”, ahol a nők és családok először beszélhettek nyíltan a veszteségükről. Ez hatalmas előrelépést jelentett ahhoz képest, hogy alig néhány évtizeddel korábban a téma még szinte kimondhatatlan volt.

Ma már a modern orvostudomány pontosan tudja, hogy a vetélések nagy része genetikai okokra vezethető vissza, és nem a nő hibája. Mégis, a társadalomban sokszor élnek a régi reflexek: a hallgatás, a „ne beszélj róla, majd jön másik” típusú hozzáállás. Pedig a múlt tapasztalataiból épp az látszik, hogy a titok és a szégyen csak fokozza a fájdalmat. Amikor teret kap a nyílt párbeszéd és az empátia, akkor van esély arra, hogy a veszteség ne elszigeteljen, hanem közelebb hozzon egymáshoz embereket.

A vetéléshez való hozzáállás története a félelemtől és bűntudattól a megértésen át az együttérzésig vezetett. Míg régen az isteni büntetés vagy a közösségi kiközösítés árnyéka vetült rá, ma már tudjuk: ez az élet természetes, bár fájdalmas része. Az, hogy hogyan beszélünk róla, nemcsak a tudomány állapotát tükrözi, hanem az emberi kapcsolataink minőségét is. És talán ez a legfontosabb tanulság: a csend helyett a kimondott szó, a szégyen helyett a támogatás adhat valódi gyógyulást.

Címkék:
 


Véleményed?