Nyomtatás

A "35 feletti gamer pasi" sztereotípia – Avagy miért nem ciki, ha egy férfi játszik?

A "35 feletti gamer pasi" sztereotípia
2025
ápr.
23

Képzeld el: egy férfi este kilenckor lehuppan a kanapéra, headset a fején, kezében kontroller, és éppen zombiáradatot pusztít el, miközben taktikai utasításokat osztogat a Discordon. Nem, nem tinédzser. Nem huszonéves egyetemista. Hanem egy 37 éves, felelősségteljes felnőtt, aki nappal Excel-táblázatokban mélyed el, este pedig előkapja a joystickot. És akkor jön a nézés: "Komolyan? Te még mindig játszol?"

Honnan ered a gamer = gyerekesség mítosszal egyenlősítés?

A videojátékok a nyolcvanas-kilencvenes években terjedtek el igazán, jórészt gyerekeknek, tiniknek szánt marketinggel. Aki akkor Nintendózott vagy Doomozott, ma már bőven felnőtt – de a köztudatban valahogy megmaradt, hogy a játék "gyerekdolog". A gond ott van, hogy a játék fogalmához felnőttkorban sokan automatikusan hozzárendelik az "időpocsékolás", "felelőtlenség" és "menekülés a valóságból" cimkéket. Holott valóban arról van szó, hogy valaki szórakozik.

Játszok, tehát vagyok

A játék az egyik legalapvetőbb emberi tevékenység. A videojáték sem áll ettől messze: a kreativitást, problémamegoldó képességet, türelmet, reflexeket fejleszt. Egy felnőtt gamer lehet mérnök, tanár, ügyvéd vagy épp kéményen dolgozó családapa, aki este nem Netflixet néz, hanem megvédi a galaktikus kolóniát a lázongó robotoktól. Közben meg csapatot vezet, stratégiát tervez, kommunikál, kockázatot mérlegel – gyakorlatilag mini menedzserképző.

De mi van a sztereotípiákkal?

A "35 feletti gamer pasi" sokak fejében lusta, későnérő, függőséggel küzdő és biztosan magányos. Pedig lehet, hogy társaságiabb, mint a valós életben sokan: online baráti körök, nemzetközi csapatmunkák, folyamatos kommunikáció és közös célok. Egy WoW raid vagy egy Fortnite squad mögött gyakran mélyebb kapcsolatok vannak, mint a közéleti small talkban.

Játszani öröm, nem bűn

Nem mindenki a focipályán vagy a garázsban találja meg a kikapcsolódást. Van, aki digitális világokban kalandozva töltődik fel, és ez teljesen rendben van. A videojáték nem az éretlenség, hanem a kreatív én-idő terepe.

És ha valaki 35 felett is játszik? Akkor valószínűleg rájött, hogy az életben nem mindig kell felnőttnek látszani ahhoz, hogy az ember valóban az legyen.

 


Véleményed?