Nyomtatás

2 dolog, amit szakítás után meg kellene tenned

2 dolog, amit szakítás után meg kellene tenned
2015
márc.
24

Hónapokkal, akár évekkel az elválás után még mindig úgy érzed, hogy nem vagy kész egy új kapcsolatra, és nem tudsz túljutni a szakításon?

Sajnos az érzelmi munka nem megúszható, nem lehet egyszerűen kiradírozni az előzményeket. A kétlépcsős feladatot felfoghatod úgy is, mint egy leckét: az első részt magadnak kell elvégezned, és nem lehet megkerülni. A második rész opcionális, az exeddel való kapcsolattól függ.

1. rész. A személyes felelősség vállalása

Akár téged hagytak el, akár te borítottad a kapcsolatot, nagyon fontos, hogy felismerd a saját részedet abban, hogy idáig jutott a kapcsolat. Nehéz beismerni, hogy ebben bizony neked is szereped volt! Egyszerűbb kizárólag a másikat hibáztatni, de hidd el, hogy mindig két ember jut el a válásig. Tölts sok időt a történtek végiggondolásával, elemzésével, mert a jövőben ezekből a tapasztalatokból építkezhetsz.

Kezdd az elején, vizsgáld meg a saját viselkedésedet, mintha csak kívülről látnád magad, és tedd fel a következő kérdéseket:

Milyen érzéseket, gondolatokat, viselkedési mintákat, cselekedeteket mutattam én, amelyek egy egészséges, szerető kapcsolat gátjai lehettek?

Milyen érzéseket, gondolatokat, viselkedési mintákat, cselekedeteket tartottam magamban, amelyeknek pozitív hatásai lehettek volna?

Mik voltak azok, amelyeket várt tőlem az exem, de én nem adtam meg neki, noha pozitív hatásaik lehettek volna?

A legegyszerűbb persze azt mondani, hogy rosszul választottál. De ne bújj ki ilyen könnyen a kérdés alól: a rossz választás is a te döntésed volt. Keresd meg a saját felelősségedet, nézz szembe bátran a feladattal! Mondd például inkább azt: rossz döntést hoztam, mert annyira éheztem egy kapcsolatra. Érzelmi túlfűtöttségemben annyira akartam a házasságot és a családot, hogy nem is figyeltem az intő jelekre, hogy nem ő lesz az én ideális párom.

Ez a beismerés már jó kezdet lehet ahhoz, hogy a jövőben okosabban kezdj egy kapcsolatba. Jó úton jársz, ha megérted a feladat lényegét: szembenézés a saját szerepeddel, és a felelősség vállalása a tetteidért. A személyes felelősség az, ami személyes erőnket adja - legyen szó akár jó vagy rossz döntésekről, sikerről vagy kudarcról. Ha nem vállalsz felelősséget a tetteidért, és az életed csak úgy megtörténik veled, akkor nincs saját ráhatásod a dolgokra, nem tudom befolyásolni őket.

2. rész. Jóvátétel

Ez már fakultatív feladat. Ha a kapcsolatod az exeddel jó, vagy legalább valamennyire az, akkor szervezz meg egy találkozót. Ne az ő szerepével, felelősségével foglakozz – ez legyen az ő feladata!

Ehelyett, ismerd be a te hibáidat neki, őszintén. Kérj bocsánatot, ha szükséges, és bocsáss meg te is! Mielőtt ebbe belefogsz, mérlegeld a helyzetet. Biztosan készen állsz már erre a lépésre? Nem minden ember tűri jól, ha találkoznia kell az exével. Előfordulhat, hogy a beszélgetés sebeket tép fel benned vagy benne, és olyan fájdalmakat hív elő, melyeket egyszer már jó mélyre elástunk.

Ebben az esetben felkereshetsz egy terapeutát is, és vele együtt kezdhetsz a munkának. Vagy megkérheted egy barátodat, hogy segítsen, és játsza el az exed szerepét, egy megrendezett beszélgetésben. Ilyenkor ugyan nincs ott a volt párod fizikailag, de a felé sugárzott energiáid, érzéseid, bocsánatkérésed, számonkérésed benned segíthetnek benned helyükre tenni a dolgokat.

 




Véleményed?